23 лютого 1927 року мексиканські християни вперше розгромили комуністів

В 1920-і Мексику накрила хвиля боротьби з католицькою церквою, ініційована лівим урядом. Щоб знищити вплив католицизму, були запроваджені антиклерикальні закони, які започаткували десятирічний релігійний конфлікт, що призвів до загибелі десятків тисяч мексиканців. В 1917 році соціалісти ухвалили нову Конституцію, яка містила радикальні обмеження для вірян і священників.

В 1920 році до влади приходить Альваро Обрегон, який посилив антиклерикальну політику. За його президентства уряд очолив Плутарко Еліяс Каллес, радикальний атеїст, який вийшов за межі простого антиклерикалізму і брав участь у світських антирелігійних кампаніях з метою викорінення того, що соціалісти називали «забобонами» та «фанатизмом».

Офіційна позиція влади базувалася на уявленні, що католицька церква в Мексиці є політичним рухом, і її потрібно ліквідувати, щоб соціалістичний уряд продовжив своє існування, а народ став «вільним від релігійного гіпнотизму, який дурить народ». Соціалісти справді вірили, ніби один рік без таїнств змусить людей забути віру.

Уряд наказав закрити всі недільні школи і засновані християнами навчальні заклади; заборонялася будь-яка місіонерська діяльність і висловлювання духовних осіб щодо політичних питань. Відколи Конституція набрала чинність всі церковні землі і майно були націоналізовані, а всі монастирі закриті. Священники, які не мали мексиканського громадянства, були депортовані, а ті, хто залишився нерідко ставали жертвами нападів ліворадикалів, невипадково названих «мексиканськими якобінцями».

Тиск антиклерикалів щороку посилювався, а тому в другій половині 1920-х починає формуватися рух опору соціалістичному уряду. Лозунгом повстанців було «Христос — цар», що звучало як «Крісто Рей», а тому урядовці назвали їх Крістерос. Католики були не проти такої назви, а тому й самі використовували її. Перші виступи невдоволених вірян охопили південно-західні землі, а в наступні роки повстання поширилося майже на всю Мексику.

23 лютого 1927 року Крістерос вперше розгромив федеральні війська у Сан-Франциско-дель-Рінкон, а потім здобули перемогу в Сан-Хуліані. Після катастрофи з потягом і загибеллю півсотні цивільних, Крістерос на певний час втрачають підтримку місцевих жителів, але відновлюють довіру у серпні після низки чергових перемог і поширення повстання на північ.

Причина перемог крилася в їхній децентралізації та залученні місцевого населення, яке допомагало в постачанні (контрабанді) зброї, боєприпасів і продовольства. До лав Крістерос долучалися і жінки. Вони виконували медичні й домоміжні функції та були названі «Прекрасною гвардією» (понад 10000 учасниць).

В квітні 1929 року Крістерос контролювали майже всю Мексику. До остаточного врегулювання конфлікту були залучені дипломатичні місії з США та Ватикану, проте ще в 1930-х уряд неодноразово порушував умови перемир’я (наприклад, страта понад 5000 повстанців). Потенційна небезпека для християн залишалася гострим питанням аж до 1940 року, коли до влади прийшов практикуючий католик Мануель Авіла Камаччо.

Сподобався матеріал?

Поділіться цiєю інформацією в соціальних мережах

Twitter Facebook In

Отримуйте найсвіжіші матеріали на імейл!

* indicates required